Wie we zijn, waar we voor staan en wat je mag verwachten van SJIB, waar we samen een school creëren waarin we niet alleen 'goed leren', maar ook leren om goede mensen te zijn.
Spontane vriendelijkheid en warmte naar de leerlingen toe, gebaseerd op eerlijkheid en wederzijds respect, zijn geen loze woorden bij ons op school. We hopen dat ons voorbeeld van deze waarden ze ook aantrekkelijk maakt voor de leerlingen. Ons team dat je hiernaast ziet, draagt deze boodschap constant uit.
Bij ons gaat het om elke leerling als individu te erkennen en hen de vrijheid te geven om zichzelf te zijn binnen de grenzen van fatsoen en discipline.
We zien leerlingen niet als nummers, maar begrijpen dat ze allemaal unieke mogelijkheden hebben.
Ons doel is om elke leerling maximale kansen te bieden om hun talenten en volledig potentieel te ontwikkelen. We streven hiernaar door een breed scala aan leer- en werkvormen te gebruiken tijdens onze lessen, boordevol ICT-integratie, waarbij we steeds waken over een goede online-offline-balans. Onze school biedt een zeer breed studieaanbod aan, waarmee we élke leerling trachten op de juiste plaats te krijgen.
Ons doel is om onze leerlingen aan het einde van hun middelbare schooltijd kritische tieners te laten zijn, met een scherp verstand, inzicht in het leven (hun toekomst) en waardering voor het mooie en waardevolle, voor zichzelf en voor anderen.
We willen hen leren dat ze medeverantwoordelijk zijn voor het geluk en welzijn van anderen. Daarom werken we samen met onze leerlingen aan creatieve en zinvolle initiatieven waarbij we alle vormen van pesten, discriminatie... aankaarten en veroordelen.
Samen leren wij "nee" zeggen.
We rekenen erop dat iedereen bijdraagt aan het goed functioneren van de school. Het is duidelijk dat hier waarden zoals ondernemerschap, initiatief, geloof in goede bedoelingen van anderen, durf en spontaniteit naar voren komen.
Uiteindelijk willen we jonge mensen leren om in vrijheid verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, voor de omgeving waarin ze leven en voor de samenleving waar ze deel van uitmaken. Dit houdt in dat ze op basis van hun eigen inzicht weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Het betekent ook dat ze hun individuele plaats in de maatschappij kennen en dat ze persoonlijke belangen kunnen ondergeschikt maken.
Door SAMEN te werken aan deze doelen, creëren we een school waarin we niet alleen "goed leren", maar ook leren om "goede mensen te zijn".